Fietszones in het centrum en in de deelgemeenten
26 September 2020
Op de gemeenteraad van 21 september 2020 stelde gemeenteraadslid Eddy Demeersseman voor om fietszones te installeren in het centrum en de deelgemeenten: een aanééngesloten netwerk van fietsstraten zorgt ervoor dat fietsers de maat worden in de stad. De snelheid is sowieso beperkt tot 30km per uur en auto's mogen geen fietsers inhalen. Een makkelijke ingreep, want grote infrastructuurwerken zijn eigenlijk niet nodig. Je verhoogt er de veiligheid enorm mee, want snelheid en inhaalbewegingen veroorzaken veel ongevallen. Vele steden en gemeenten gaan ons voor, zowel groot als klein. Denk aan Gent, Mechelen, Kortrijk en Leuven waar deze zone's al werden ingevoerd, maar ook kleinere zoals Izegem, Diest, Aarschot en Halle. In Zwevegem werd na een dodelijk ongeval woensdag beslist om zo'n zone versneld in te voeren. Schepen Coppé liet weten niet mee te stappen in ons verhaal van een fietszone. Roeselare is er niet klaar voor, er is geen draagvlak. Er komen wel 100km fietspad bij, maar het grootste deel daarvan zul je niet in het centrum vinden. De fietsstraat in de Kattenstraat kreeg een nodige update, eindelijk. Al wordt in het bestuursakkoord gesproken over een aanpassing in mobiliteit en de fiets als stedelijk vervoersmiddel promoten, toch wil deze meerderheid deze open hand niet aannemen. Een jaar om het uit te denken en nog een half jaar om het in te voeren was ons voorstel, maar nog wil de stad deze keuze niet maken. En dan uitpakken met een communicatiecampagne onder de noemer "Velodroom"... De meeste straten in het centrum laten het inhalen van fietsers eigenlijk nu al niet toe omdat ze daarvoor te smal zijn. Je moet een meter tussen kunnen laten voor het mag. De kans om dit voor iedereen duidelijk te maken, om fietsers veilig naar school en werk te laten gaan, wordt hier al te makkelijk aan de kant geschoven. Het toont dat fietsveiligheid toch geen grote prioriteit is voor dit bestuur.