Minder treinen, vaker rechtstaan, meer overstappen!

05 Januari 2025

Minder treinen, vaker rechtstaan, meer overstappen!

Ondanks de belofte om het spoor aantrekkelijker te maken, wijzen afgeschafte treinen, meer overstappen en onduidelijke prijsscenario’s in de tegenovergestelde richting. Ook offert de NMBS binnenlandse treinverbindingen op voor een extra internationale trein.

Ondanks de belofte om het spoor aantrekkelijker te maken, wijzen afgeschafte treinen, meer overstappen en onduidelijke prijsscenario’s in de tegenovergestelde richting. Ook offert de NMBS binnenlandse treinverbindingen op voor een extra internationale trein.

Met de nieuwe dienstregeling van de NMBS verandert er weinig op de lijn Brugge-Kortrijk en dat geldt ook voor wie vanuit Roeselare naar Brussel reist. Het aanbod in Roeselare was echter al voor verbetering vatbaar en enkele pijnpunten blijven ook met de nieuwe dienstregeling aanwezig:

1. In het weekend vertrekt de eerste trein vanuit Roeselare pas relatief laat (om 6u57 richting Brugge en om 7u43 richting Kortrijk).

2. In het weekend rijden de laatste treinen naar Roeselare relatief vroeg: om nog met de trein terug in Roeselare te raken moet je uit Brugge om 22u05 vertrekken en uit Kortrijk al om 21u57. Als je in Brugge of Kortrijk een concert wil meepikken, wordt het allemaal heel nipt en word je dus richting auto geduwd.

3. In het weekend rijdt de IC-trein Brugge-Kortrijk om de twee uur, naast de IC-trein Oostende-Luchthaven via Kortrijk die wel elk uur rijdt. Hierdoor is het aanbod in Roeselare onregelmatig: sommige uren heb je twee treinen richting Brugge/Kortrijk op 20 minuten en op andere momenten komt de volgende trein richting Brugge/Kortrijk pas een uur na de volgende.

4. De trein blijft duur. Meer aantrekkelijke prijzen zouden meer mensen kunnen overtuigen om de trein uit te proberen.